Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

it-manager | 23/06/2017

Scroll to top

Top

Brak wypowiedzi

Być człowiekiem biznesu

Być człowiekiem biznesu

2 czerwca 2017

Idealny przedsiębiorca, człowiek sukcesu i rekin biznesu – co charakteryzuje ludzi, których określamy w ten sposób? Jakie wspólne cechy posiadają Jan Kulczyk, Mark Zuckerberg, Elon Musk, Donald Trump i Walt Disney?

Wiele osób uważa, że osiągnięcie sukcesu jest uzależnione od koneksji i znajomości. Wsparcie i rekomendacja w odpowiednich kręgach biznesowych, pomoc mentorska i finansowa są istotne, ale nie zapewniają powodzenia w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Chęć działania podstawą sukcesu

Pamiętacie stary dowcip o mężczyźnie, który każdego dnia prosił Boga, żeby pozwolił mu wygrać pieniądze w loterii? Zdenerwowany Bóg powiedział pewnego dnia: „Najpierw ty daj mi szanse i kup los!”.

Anegdota uwypukla cechę, bez której nie da się odnieść sukcesu– chęć do działania. Właściciele firm, którzy podjęli lakoniczne próby budowania znaczenia marki na rynku lub uznali, że osiągnięty dotychczas sukces sam będzie na siebie pracował, bardzo szybko mogą pożegnać się z marzeniami o dalszym rozwoju. Dlaczego? W myśl powiedzenia „słowa uczą, przykłady pociągają” porzućmy na moment teoretyczne rozważania. Autorzy najnowszej biografii Jana Kulczyka wielokrotnie przywoływali wypowiedzi najbogatszego polskiego biznesmena, w których w prosty sposób przedstawiał źródło powodzenia biznesowego. Co nim było? Nieustanne poszukiwanie nowych możliwości pomnożenia majątku i nawiązywanie nowych kontaktów (zarówno w świecie biznesowym, jak i politycznym). Jan Kulczyk nie potrafił w pełni cieszyć się z sukcesu, jeżeli na horyzoncie nie pojawiła się nowa możliwość rozwoju biznesu i zdobywania wpływów. Efekt? Setki inwestycji, udziały w największych koncernach światowych i ogromny majątek.

Zarządzanie gwarantem jakości

Po czym poznać managerów, który potrafią odpowiednio zarządzać personelem, finansami i czasem? Nie należą do nich osoby, które mimo zapoznania się z wieloma książkami, potrafią jedynie wyrecytować poszczególne definicje z określonej tematyki, lecz ci, którzy wiedzę teoretyczną owocnie wykorzystują w praktyce.

„Każdego dnia spotykam się z ludźmi, którzy planują rozpocząć własną działalność. Potrafią doskonale przedstawić swój pomysł i przekonać, że rynek ich potrzebuje. Omawiając tajniki swojej koncepcji nie posługują się utartymi sloganami, lecz mówią z pasją i zaangażowaniem. Już podczas pierwszego spotkania można zauważyć, czy dana osoba jest zdeterminowana i posiada cechy charakterystyczne dla ludzi sukcesu.” – mówi Michał Zakrzewski, Dyrektor zarządzający Innowatorem Elektrotechniki, Brukowa Business Center w Łodzi.

Skuteczne zarządzanie wymaga dyscypliny, zwłaszcza, jeżeli przedsiębiorca kieruje wieloma firmami, których siedziby znajdują się w różnych częściach świata. Oczywiście w dobie powszechnej komputeryzacji, skontaktowanie się ze współpracownikami nie wymaga wielkiego wysiłku. Rzetelnemu „zarządcy” zależy jednak na tym, żeby nie czerpać informacji o własnym biznesie jedynie z kontaktów telefonicznych, a tym bardziej wycinków prasowych. Jako doskonały przykład można przywołać Elona Muska, który funkcjonuje według ściśle określonego grafiku. Każdy dzień tygodnia został szczegółowo zaplanowany i zawiera najważniejsze elementy dotyczące biznesu Muska. Godziny pracy, spotkania biznesowe, konferencje oraz wizytacja poszczególnych oddziałów własnej firmy – każdy z powyższych punktów ma ściśle przypisany czas „realizacji”. Tylko dzięki temu, możliwe jest skuteczne zarządzanie wielosektorowymi przedsiębiorstwami oraz „odnalezienie się” wśród ogromu nakładających się obowiązków.

Ryzyko dźwignią biznesu

Ryzyko nie jest sportem, przeznaczonym wyłącznie dla osób, które kochają adrenalinę. Prędzej, czy później każdy przedsiębiorca będzie musiał poznać to uczucie i wziąć na siebie odpowiedzialność za podjęcie określonych decyzji. Ryzyko (i ewentualna porażka) potrafią jednak wiele nauczyć, a biografie znanych miliarderów jasno pokazują, że niepowodzenie jest częścią składową sukcesu. Swego czasu bankructwo ogłaszali m. in. aktualny prezydent Stanów Zjednoczonych – Donald Trump (majątek szacowany obecnie na około 3,7 mld dolarów), czy Walt Disney (zanim osiągnął sukces w Hollywood, splajtowało jego pierwsze studio filmowe). Oczywiście, ryzyko nie oznacza automatycznej porażki, ponieważ w większości przypadków prowadzi do zrealizowania pozytywnego scenariusza. Marc Zuckerberg, twórca największego medium społecznościowego – Facebook, podkreśla w wielu wywiadach, że największe możliwe ryzyko podejmowane przez przedsiębiorców to… brak ryzyka. Nie oznacza ono jednak lekkomyślności, ani nieuzasadnionej brawury. Przedsiębiorca powinien rozważyć szanse i zagrożenia danej koncepcji oraz otaczać się sprawdzonymi doradcami.

„Na początku własnej drogi biznesowej warto skorzystać z pomocy doświadczonych przedsiębiorców, którym udało się osiągnąć sukces lub skutecznie od lat pomagają innym w prowadzeniu firmy. Osobiście polecam udział w programach doradczych i mentorskich oferowanych przez ekspertów” – dodaje Michał Zakrzewski z Innowatora Elektrotechniki, Brukowa Business Center.

Wypowiedz się

Wszelkie prawa zastrzeżone