Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

it-manager | 25/09/2017

Scroll to top

Top

Brak wypowiedzi

Chcesz zarządzać skutecznie? Rozpoznaj procesy, zachodzące w twojej firmie

Chcesz zarządzać skutecznie? Rozpoznaj procesy, zachodzące w twojej firmie

14 listopada 2016 

Polscy managerowie idą z duchem czasu. Coraz więcej z nich odchodzi od tradycyjnego sposobu zarządzania, opartego o działy, na rzecz nowoczesnego modelu horyzontalnego. Jednocześnie  systematycznie rośnie liczba firm, które opisują i informatyzują swoje procesy. Na początku te kluczowe, związane z satysfakcją klientów i przychodami.

Aby jednak wdrożenie systemu zarządczego opartego o procesy było skuteczne, przedsiębiorcy muszą zaopatrzyć swoje organizacje w innowacyjne narzędzia IT. Wybór odpowiedniego systemu klasy ERP, wspomagającego zawiadywanie biznesem, ma kolosalne znaczenie dla rozwoju każdej firmy. Nowoczesny model zarządzania w połączeniu z nowoczesnym oprogramowaniem służącym do jego obsługi, dodaje rozmachu działalności firmy i podnosi jej konkurencyjność na rynku.

Od czego więc zacząć? Od zdefiniowania procesów, które konstytuują działalność każdego przedsiębiorstwa. „W Macrologic nie tylko dostarczamy narzędzia informatyczne, ale także udzielamy klientom merytorycznego wsparcia na każdym etapie wdrożenia. Mamy zespół konsultantów, który pomaga diagnozować procesy zachodzące w firmach klientów oraz przypisywać odpowiednie osoby do konkretnych ról” — informuje Adam Tarkowski,  szef obszaru Personel w Macrologic SA, polskiego dostawcy systemów klasy ERP, i ekspert z wieloletnim doświadczeniem w zakresie zagadnień kadrowo-płacowych.

Procesy są ze sobą powiązane

Procesy nie funkcjonują w próżni. Często są ze sobą powiązane. I tak np. działania marketingowe
i sprzedażowe to jeden proces, którego celem jest generowanie obrotów oraz zadowolenie klienta.
W biznesie nie chodzi bowiem jedynie o to, by sfinalizować pojedynczą transakcję, ale o to, by zbudować z odbiorcą silną relację, która w perspektywie pozwoli na generowanie strumienia przychodów firmie. Pomagają w tym nowoczesne technologie, kanały mobilne i media społecznościowe — czyli narzędzia wykorzystywane przez działy marketingu.

Integracja procesu w przyszłości umożliwi także budowanie kompleksowych kampanii marketingowych, bazujących na zgromadzonych informacjach o konkretnych klientach i uzależnionych od historii dotychczasowych relacji. Dzięki temu możliwe będzie tworzenie spersonalizowanych komunikatów marketingowych. Więcej na ten temat można się dowiedzieć na portalu www.organizacjahoryzontalna.pl, który dla polskich przedsiębiorców może być doskonałym źródłem wiedzy na temat procesowości w biznesie.

Wdrażanie w firmie zarządzania procesowego, a co za tym idzie integracja procesów musi się jednak wiązać z wyborem odpowiedniego rozwiązania informatycznego. Na rynku dostępnych jest wiele systemów wspierających zarządzanie, ale tylko nieliczne wspomagają zarządzanie horyzontalne — dzięki koncentrowanu się na obsłudze realizowanych w firmie procesów (związanych np. ze sprzedażą, promocją czy serwisem), a nie na wspomaganiu pracy działów. Jeżeli firma posiada już tradycyjny system ERP, istnieje także możliwość rozszerzenia jego funkcji o dodatkowe, wyspecjalizowane aplikacje, wykorzystane np. do obsługi kolejnych kanałów komunikacji z klientami, co również nie jest bez znaczenia w dążeniu do zwiększania efektywności działań.

Jak wdrożyć w firmie procesowość?

Część rozwiązań jest taka sama dla wszystkich przedsiębiorstw. Niezależnie od branży. Przykładem mogą być procesy związane z finansami, gdzie są wyznaczone bardzo konkretne ramy prawa, w których musi poruszać się każda firma. „Dlatego mamy taki „gotowy” system informatyczny, który już te procesy „ma zaszyte w sobie” — Macrologic Merit. Mówiąc bardziej obrazowo, nasz klient musi ten system tylko podpiąć u siebie w firmie do właściwych osób, we właściwe miejsca. Każda taka „podpięta” osoba będzie od razu wiedziała, co w danej chwili ma robić, np. kiedy i jak ma opisać daną fakturę i gdzie przekazać ją dalej” — tłumaczy Adam Tarkowski. „Bo każdy proces jest przedstawiony graficznie są ustalone role, które biorą udział w tym procesie, jest rozrysowany przebieg oraz czas przebiegu tego procesu. W każdej chwili będzie można zobaczyć, na którym etapie tego procesu jesteśmy. Jeśli coś, gdzieś utknęło, to wiemy dokładnie, w którym miejscu. Możemy szukać takich wąskich gardeł, ustalać, co się dzieje z danym elementem, daną czynnością, która miała być wykonana, ale wykonana nie została” — wyjaśnia ekspert Macrologic. A ile trwa takie wdrażanie procesowości? „Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Czas wdrożenia uzależniony jest m.in. od inwencji osoby zarządzającej, możliwości pracowników, ich kompetencji” — podkreśla Adam Tarkowski.

Warto dodać, że najnowszy produkt spółki Macrologic do wspomagania zarządzania procesowego — Macrologic Merit, został tak skonstruowany, by osoba bez fachowej wiedzy informatycznej, a jedynie po wcześniejszym przeszkoleniu, mogła samodzielnie modelować i zmieniać procesy. Dzięki temu koszty utrzymania oprogramowania są nieporównywalnie mniejsze od kosztów zagranicznych systemów.

Spółka Macrologic realizuje właśnie cykl specjalnych śniadań biznesowych, na których eksperci firmy przekonują do idei zarządzania procesowego. W dziewięciu największych miastach konsultanci polskiego dostawcy nowoczesnych systemów ERP, tłumaczą zainteresowanym managerom, jak usprawnić przepływy informacji i procesy decyzyjne w ich przedsiębiorstwach; m.in te związane
z obiegiem faktur, zatrudnianiem nowych pracowników, zamówieniami i produkcją towaru.

Szczegółowe informacje dot. śniadań biznesowych organizowanych przez Macrologic SA można znaleźć pod linkiem: http://www.konferencje.macrologic.pl/.

Wypowiedz się

Wszelkie prawa zastrzeżone