Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

it-manager | 18/06/2018

Scroll to top

Top

Brak wypowiedzi

Czy prowadzicie analityczny biznes, czy tylko używacie rozwiązań analitycznych?

Czy prowadzicie analityczny biznes, czy tylko używacie rozwiązań analitycznych?

Systemy Business Analitycs powinny pełnić rolę katalizatora innowacji i rozwiązywać problemy biznesowe, przekształcając dane w użyteczną wiedzę

Przemawiając 23-34 lutego 2015 roku na otwarciu “Gartner Business Intelligence, Analytics and Information Management Summit” w Sydney, Lisa Kart, dyrektor w firmie Gartner powiedziała, że prawdziwy analityczny biznes powinien koncentrować się na czymś więcej niż dane transakcyjne i korzystać także z rozproszonych zbiorów danych, odnajdywać korelacje pomiędzy nimi, łączyć źródła w celu dostrzeżenia nowych możliwości rozwoju. “Największe możliwości powstają z połączenia danych, które już posiadamy – powiedziała Kart. Jako przykład można podać wielokanałowy widok klienta, który pozwala sięgać głębiej i przekształcać dane w użyteczną wiedzę”.

Lisa Kart zwróciła uwagę, że brak polityki zbierania danych jest podstawową barierą analityczną w wielu organizacjach. Nawet jeśli widomo, gdzie je znaleźć, często nie wiadomo co z nimi robić, nawet gdy już zostaną odnalezione. Poza tym, dodatkową trudnością jest to, że dane często pozostają w silosach, firmy ich stamtąd nie wyłuskują, tak więc pozostają one “ciemnymi danymi”, nikt ich nie szuka, bo nawet nie domyśla się ich istnienia.

Gartner identyfikuje trzy główne typy rozwiązań Business Analytics:

– diagnostyczne (co się wydarzyło)

– predykcyjne (co się wydarzy)

– nakazowe (jeśli tak zrobimy, to tak się stanie)

Wszystkie powinny być używane łącznie. “Pomyślcie o nich jako o swoim analitycznym portfolio” – mówi Kart. Pierwszym stopniem w przekształcaniu danych jest powiązanie ich z aktualnymi potrzebami biznesowymi. Podstawowy błąd jaki popełnia wiele firm, to właśnie brak powiązania strategii dotyczącej danych z biznesowymi problemami, które próbują rozwiązywać. Od jakiegoś czasu jest dużo szumu wokół zagadnienia big data. Jednak zanim zabierzemy się za analizowanie wielkich zbiorów danych, przede wszystkim trzeba zadać pytanie: “co nasza firma chce osiągnąć”? Czy poszukujecie sposobów na poprawę marketingu, zmniejszenie ryzyka, zwiększenie szans operacyjnych, czy dochodów? Ta wiedza jest kluczowa, dlatego Gartner przewiduje, że do 2020 roku 50% organizacji będzie aktywnie mierzyć i oceniać zwrot z inwestycji w narzędzia analityczne, będzie płacić za to, by wiedzieć co i po co jest mierzone. Właśnie teraz jest dla organizacji czas na przejście z używania narzędzi analitycznych do przekształcenia się w analityczny biznes.

Jak używać analitycznych narzędzi w analitycznym biznesie? Oto przykłady:

Analityka w działach marketingu służy do budowania interakcji z klientami

Międzynarodowy dom mody Burberry używa analityki do tworzenia wysokiej klasy obsługi klienta, co jest możliwe dzięki personalizacji. Firma analizuje dane z zamówień klientów ze sklepów zwykłych i sklepów internetowych oraz z serwisów społecznościowych i używa tych informacji m.in. do identyfikacji i pozdrawiania klientów wchodzących do sklepu.

Z kolei australijski bank Westpac stworzył program “Know Me” w celu zwiększenia zaangażowania klientów. Zdobyto dane od 12 mln osób, włączając w to historię wyszukiwarek, transakcje z bankomatów oraz telefony do bankowej infolinii. Dzięki zebraniu tak dużej ilości różnorodnych informacji Westpac mógł aktywnie angażować klientów. Usługi zostały spersonalizowane, a bankomaty mogły rekomendować listę maszyn znajdujących się najbliżej domu klienta lub jego pracy i nie pobierających prowizji. W rezultacie poziom zaangażowania klientów Westpac wzrósł z 1 do 24%.

Działy operacyjne i finansowe poprawiają wyniki używając analityki

Coca-Cola używa różnorodnych danych do utrzymania jednolitej konsystencji dostarczanego przez siebie produktu. Wielu ludzi sądzi, że najbaczniej strzeżonym sekretem firmy jest jej przepis na napój Coke. Otóż nie. Aktualnie jest to receptura soku pomarańczowego Minute Maid. Firma potrafi wykrywać różnice w swoim soku powstałe z powodu używania różnorodnych owoców pomarańczy, źródła ich pochodzenia i sezonu zbiorów. Używając obrazów satelitarnych, analizując warunki pogodowe, oczekiwane plony i różnice w smaku, jak kwaśność czy słodycz, Coca-Cola była w stanie dostroić swoją recepturę do tego stopnia, że reakcja na jej dostosowanie do standardu trwa 5 – 10 minut, nawet jeśli huragan lub mróz zrobił zamieszanie w poprzednich przewidywaniach.

Meksykańska rafineria naftowa Pemex potrzebowała zredukować czas przeznaczony na nieplanowane naprawy, których wciąż było zbyt dużo pomimo monitorowania poziomu wody, ciśnienia, temperatury, PH i przewodnictwa, i używano chemicznych analiz do kalkulowania efektywności wież chłodniczych. Rozmawiając z pracownikami odkryto, że wiele części emituje hałas zanim się zepsuje. Pemex zainstalował na częściach czujniki, które dokładnie monitorowały ich stan poprzez analizę dźwięku i alarmowały konserwatorów przez wystąpieniem awarii. To pozwoliło firmie zaoszczędzić na naprawy 960 godzin w roku.

Analityka do tworzenia innowacji

Analityka pozwala biznesowi iść naprzód. Lecz jest to bardzo indywidualna sprawa, jak używać dostępnych danych, aby kreować nowe możliwości biznesowe.

 

Kliknij w okładkę poniżej i przeczytaj cały raport “Business Analytics”, z którego pochodzi ten artykuł:

BA - okładka

Art. opr. Barbara Mejssner (na postawie infomacji z Gartner Business Intelligence, Analytics and Information Management Summit, Sydney, 2015)

 

Wypowiedz się

Wszelkie prawa zastrzeżone