Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

it-manager | 22/07/2017

Scroll to top

Top

Brak wypowiedzi

Jak firmy IT przyciągają do siebie pracowników?

Jak firmy IT przyciągają do siebie pracowników?

21 marca 2017

Pokoje kreatywne, pakiety socjalne i sportowe, a także inne benefity. Firmy stają na głowie, żeby pozyskać wysoko wykwalifikowanych pracowników z sektora IT. A nie jest to proste, ponieważ eksperci znają swoją wartość, zarabiają coraz więcej i mają coraz wyższe wymagania. W Polsce brakuje około 50 tysięcy specjalistów w branży, a prognozy zakładają, że liczba ta będzie się powiększać. Jak więc zdobyć upragnionego pracownika i utrzymać go w swojej firmie?

Na dobry początek: Employer Branding

Zbudowanie marki wiarygodnego i cenionego pracodawcy wymaga czasu. Działania, które mogą pomóc w pozyskaniu uwagi potencjalnej kadry to głównie obecność na targach pracy, szkoleniach i wydarzeniach, które zrzeszają ekspertów z branży. Firmy coraz częściej kładą również nacisk na obecność w mediach społecznościowych, współpracę ze środowiskiem naukowym i działalność charytatywną – utrwalają wtedy wizerunek marki stawiającej na rozwój, wspieranie wiedzy oraz lokalnych społeczności. Dobrym rozwiązaniem jest także zainwestowanie w pomoc specjalistów z dziedziny Public Relations. Jeśli kandydat zauważy nazwę firmy w branżowej prasie czy programie telewizyjnym, istnieje prawdopodobieństwo, że zapadnie mu ona w pamięć i będzie chciał dowiedzieć się czegoś więcej o potencjalnym pracodawcy.

Atrakcyjne szkolenia i projekty

Pracownicy w branży IT przyzwyczajeni są do wysokich zarobków, więc pracodawcy muszą skusić ich „czymś ekstra”. A nie od dziś wiadomo, że specjaliści szczególnie w tej dziedzinie stawiają na rozwój, naukę nowych języków programowania i doskonaleniem swoich umiejętności. Jeśli ktoś nie podnosi kwalifikacji, to jest spore ryzyko, że jego atrakcyjność na rynku pracy szybko spadnie. I nawet jeśli jest się ekspertem w danej dziedzinie, może nadejść moment, kiedy kompetencje okażą się niewystarczające i zaistnieje potrzeba uzupełnienia wiedzy. W takiej sytuacji dobrze jest, jeśli w firmie znajduje się osoba, która podzieli się doświadczeniem i od której będzie można się szkolić. Tym „czymś”, co przyciągnie pracowników mogą być więc elitarne szkolenia, innowacyjne lub międzynarodowe projekty i mentoring pracowniczy. Jeśli pracodawca ma możliwość zapewnienia certyfikatów takich firm jak np. Microsoft czy SAP, jest również o krok bliżej do pozyskania eksperta. Ostatnio coraz częściej na rozmowach kwalifikacyjnych to kandydaci zadają więcej pytań niż rekruterzy, szczególnie jeśli chodzi właśnie o podnoszenie kwalifikacji i wpływ jednostki na działania przedsiębiorstwa. – Niektórzy pracodawcy idą o krok dalej i oferują dodatkowe benefity w postaci możliwości wykorzystania czasu pracy na rozwój własnych zainteresowań czy pomysłów. A jeśli przy okazji autorski projekt pracownika zostanie wykorzystany w firmie – otrzymuje on odpowiednią premię – mówi Barbara Kowalewska, CEO w firmie IT-Leaders.

Praca zdalna i dodatki relokacyjne

Pracodawcy coraz częściej muszą dostosować się do sytuacji, kiedy to lokalny rynek pracowników IT świeci pustkami. Wtedy nie pozostaje nic innego, jak szukać kadry poza granicami miasta lub nawet kraju. Jeśli firmie bardzo zależy na pozyskaniu konkretnego eksperta można zaproponować mu tzw. pakiet relokacyjny – czyli szereg korzyści, które mają pomóc w zmianie miejsca zamieszkania i zaadoptowaniu się do nowych warunków. Takie profity to najczęściej początkowe dodatki do wypłaty, pomoc w sprawach urzędowych, wsparcie w wynajęciu bądź kupnie mieszkania, zapoznanie z okolicą, a nawet pomoc w znalezieniu odpowiedniej szkoły dla dzieci, czy pracy dla  współmałżonka. Inną możliwością jest zaproponowanie pracy zdalnej – najczęściej dotyczy to osób, które nie chcą zmienić miejsca zamieszkania lub kobiet mających pod opieką dzieci. Praca z domu jest opcją coraz częściej wybieraną przez specjalistów z IT – do wykonania obowiązków potrzebują zazwyczaj sprzętu, który jest dostępny w domu i który dobrze znają, a to może zwiększyć komfort ich pracy.

Aktywność fizyczna i zdrowe odżywianie

Głównie poza pracą, ale także… podczas. A dobry pracownik to przede wszystkim zdrowy pracownik. Dlatego wiele firm inwestuje w pakiety typu mulitsport, które najczęściej zapewniają nieograniczony dostęp do zajęć fitness i siłowni. Organizowane są także wspólne zajęcia sportowe, które mogą przybierać formy wyjazdów integracyjnych. Park linowy, paintball, zawody sportowe, czy jazda konna – pomysłów jest mnóstwo. Sunrise System często proponuje sportowe atrakcje swoim pracownikom takie jak np. biegi wyczynowe przez tor z przeszkodami, maratony czy też wyścigi wodne na tratwie własnego projektu[1]. Nokia z kolei chwali się swoimi zespołami piłkarskimi oraz biegaczami, którzy zdobywają liczne nagrody, a ich puchary zdobią firmowe biura[2]. Inną kwestią jest zapewnienie pracownikom świeżych owoców – jak mówią badania przeprowadzone przez WHO zdrowe odżywianie może podnieść efektywność pracowników nawet o 20%[3]. Wiele firm organizuje w swoich siedzibach tzw. dni owoców, tym samym wspierając rodzimych dostawców i umacniając swój wizerunek jako firmy ekologicznej i opiekującej się pracownikami. Przedsiębiorstwa dbają również o to, aby ich pracownicy spożywali regularne posiłki – zapewniają stołówki w miejscach pracy, darmowe śniadania, czy lunche. 

Zaskocz… oryginalnością

Brak oficjalnego dress code’u, kreatywne chill roomy, elastyczne godziny pracy, firmowe przedszkola, zapewnianie niecodziennych przeżyć… – jeśli to ma pomóc w pozyskaniu pracowników, to czemu nie? Inspiracją dla wielu firm jest Google. Słowo inspiracja ma tutaj duże znaczenie, bo nie każdy może sobie pozwolić na kilkanaście stołówek z różnymi kuchniami świata, basen, stoły bilardowe, specjalne pokoje do spania, kafejki, boiska sportowe – jak w przypadku technologicznego giganta i jego głównej siedziby w Kalifornii[4]. Na rodzimym rynku ciekawe pomysły ma chociażby firma Sii – w jej siedzibie w Gdańsku są plany utworzenia pokojów do relaksu, strefy gier i zabaw, siłowni, a nawet zjeżdżalni łączącej sąsiadujące ze sobą piętra[5]. – Inne firmy stawiają na nietypowe wyjazdy integracyjne, wizyty w escape roomach, przychodzenie do pracy z pupilami, urlopy dłuższe niż zazwyczaj – możliwości jest naprawdę wiele – wystarczy ruszyć głową lub po prostu spytać samych pracowników – podsumowuje Barbara Kowalewska.

Rozwiązania, które zostały tu przedstawione to tylko propozycje działań, jakie mogą stosować firmy, aby pozyskać upragnionych pracowników. Branża IT codziennie rośnie w siłę i zarówno pracodawcy, jak i specjaliści od rekrutacji będą musieli coraz mocniej się nagłowić, by zachęcić do pracy właśnie u siebie.

Na szczęście pracodawcy nie pozostają sami z kwestią poszukiwania nowych pracowników i mogą skorzystać z pomocy profesjonalistów lub nowoczesnych narzędzi ułatwiających wyłanianie i konkretną komunikację z kandydatami.IT-Leaders.pl to platforma, w której firma tworząc ofertę pracy od razu informuje, jakie benefity jest w stanie zaoferować. Takie rozwiązanie sprawia, że zgłaszają się tylko ci kandydaci, którzy zaakceptowali warunki i są gotowi na dalszy etap rekrutacji.

[1] facebook.com/SunriseSystem/?fref=ts
[2]wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,36743,15765114,Jak_pracuja_programisci_Nokii__Bylismy_w_ich_siedzibie.html
[3] eurofundsnews.eu/wazne/wedlug-badan-swiatowej-organizacji-zdrowia-who-zdrowe-odzywianie-w-pracy-moze-podniesc-wydajnosc-pracownikow-o-20/
[4] polskieradio.pl/10/481/Artykul/871358,Glowna-siedziba-Google-kazdy-chcialby-tam-pracowac
[5] dziennikbaltycki.pl/strefa-biznesu/firma/a/firma-sii-w-olivia-business-centre-ma-byc-zjezdzalnia-miedzy-pietrami-na-wzor-siedziby-google-wizualizacje,10139558/

 

Wypowiedz się

Wszelkie prawa zastrzeżone